لزوم آب بندی بتن و روش های آن
نوشته شده توسط : شیما شریفی

بتن ها یکی از پایه ترین و اصلی مصالحی می باشند که از دیرباز مورد توجه مهندسان ساخت و سازه ها قرار گرفته اند. این مصالح ساختمانی یک ماده ی متخلخل می باشند به همین دلیل به طور حتم به روش های مختلفی باید آب بندی شوند. در این مطلب مباحثی مانند آب بندی بتن، عایق رطوبتی بتن و تزریق در بتن مورد بررسی قرار گرفته است که با بررسی آن می توانید اطلاعات همه جانبه و کاملی در این رابطه بدست آورید.

لندفیل

.

چرا باید بتن ها را آب بندی کرد و لزوم آب بندی بتن در چیست؟

همان طور که گفتیم ساختار بتن ها به صورت تخلخل و حفره مانند می باشد. وجود شکاف های ریز و درشت در ساختار این مصالح ساختمانی طبیعتا لزوم آب بندی بتن ها را به دنبال خواهد داشت. این موضوع به قدری ضروری و مهم می باشد که در صورت بی توجهی به آن، رطوبت، نم و ساختار های شیمیایی مضر موجود در پیرامون سازه به جذب سریع در بتن ها انجامیده و موجب آسیب رسیدن به سازه ها خواهد شد. بنابراین، برای جلوگیری از تخریب سریع بتن ها و افزودن به طول عمر ان ها باید به آب بندی بتن و عایق رطوبتی بتن پرداخت.

چگونه می توان بتن ها را از آسیب های احتمالی نفوذ اب و رطوبت محافظت کرد؟

geomembrane

 

آب بندی بتن به معنای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به داخل محفظه های آن می باشد که از آن به عنوان عایق رطوبتی بتن نیز یاد می شود. از آب بندی به منظور افزایش مقاومت بتن ها در برابر فشار هیدرواستاتیک نیز استفاده می گردد. بتن در معنای وسیع تر به معنای ترکیبی از ساختار های مختلفی چون یک ماده چسبنده با خاصیت سیمانی می باشد. این ماده ی چسبنده عموما حاصل فعل و انفعالات سیمان های هیدرولیکی و آب می باشد. این مصالح ساختمانی پایه می توانند از مواد مختلفی تشکیل شوند که سیمان، پوزولانها، سرباره کوره ها، گوگرد، مواد افزودنی، پلیمرها، الیاف و ... نام چند مورد از این مواد ها می باشند.

انواع روش های آب بندی بتن

همان طور که در قسمت های قبلی این مقاله به آن اشاره کردیم، ساختار متخلخل بتن ها باعث لزوم آب بندی ان ها شده است. اما ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که از چه راه هایی می تواند سد راه آب به درون محفظه بتن ها شده و از این طریق نم و رطوبت را از این مصالح دور کرد. در واقع، برای آب بندی بتن ها می توان از چند روش بهره مند شد، که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

آب بندی بتن و عایق رطوبتی بتن را می توان به چند طریق ممکن انجام داد:

*راه حل اول: آب بندی بتن از سطح خارجی

*راه حل حل دوم: آب بنید بتن از سطح داخلی

*راه حل سوم: آب بندی بتن از طریق ذرات

ورق پلاستیکی 

 

آب بندی از طریق سطح خارجی

آب بندی بتن از طریق سطح خارجی یکی از رایج ترین روش های آب بندی می باشد. این روش از آب بندی ها معمولا با هزینه های زیادی همراه بوده و همچنین محدودیت هایی را نیز دارد. تاکنون پیشرفت های زیادی در این زمینه صورت گرفته است که می توان به روش آب بندی بتن به کمک ورقه های آب بند اشاره کرد. اما این ورقه ها دارای چه ویژگی هایی می باشند و چگونه سد راه آب و رطوبت خواهند شد؟

ورقه های آب بندی بتن

ورقه های آب بندی، از پلیمر، قیر و پلی اتیلن تشکیل شده‌اند. ترکیبات به کار رفته شده درون هر یک از این ورقه ها باعث می شود که بعد از استفاده، بتن مورد عایق بندی رطوبتی واقع شود. این ورقه ها قدرت تحمل بتن ها را بالاتر می برند، به گونه ای که در برابر تغییرات دمایی کم ترحساس بوده و کم تر تغییر شکل می دهند. ورقه های آب بندی بتن می توانند به صورت خودکار مانع جذب مواد مضر سمی و خطرناک به داخل محفظه بتن شده و ان را از هر آسیبی در امان نگه می دارند.افزایش مقاومت کششی، افزایش مقاومت در برابر خاک های اسیدی، انعطاف پذیری، خود ترمیمی و افزایش توانایی پیوند از دیگر مزایای ورقه های آب بند بتنی می باشد.

قبل از استفاده از این ورقه های اب بند می توان به برخی از خصلت های دیگر این ورقه ها نیز اشاره کرد. به طور مثال، باید دانست که آن ها پروسه دشواری برای نصب خواهند داشت، به خصوص زمانی که می خواهید آب بندی بتن ها به صورت کاملی صورت گرفته و یا به عبارتی به اصولی ترین شکل ممکن کار آب بندی توسط این ورقه ها را انجام دهید، در اتصال میان ورقه های مختلف باید کارهای زیادی صورت بگیرد. به همین دلیل می توان گفت که آب بندی بتن به این روش یکی از زمان برترین روش های آب بندی و عایق رطوبتی بتن ها می باشد.

اصول و نکات استفاده از ورقه های آب بندی بتن

پوشش استخر

 

در صورتی که این روش را برای آب بندی بتن انتخاب کردید باید به سطح متصل شدن این بتن ها توجه ویژه ای داشته باشید. سطح مورد نظر شما باید صاف بوده و دچار هیچ تخلخلی نباشد. به همین دلیل، استفاده از تخته های محافظ بر روی بتن یکی از اصولی می باشد که باید در هنگام به کار بردن این روش به ان توجه لازم را کرد. استفاده از ورقه های آب بندی در سالیان متمادی جزء معمول ترین روش های آب بندی بتن و عایق رطوبتی بتن بوده اند.

برای آب بندی بتن از طریق سطح خارجی می توان از روش دیگری به نام آب بندی پوسته های مایع نیز بهره جست. در این روش موادی مانند اورتان و یا آسفالت پلیمتریک توسط یک قلمو، اسپری و یا غلطک بر روی بتن ها کشیده خواهند شد. ضخامت و چگونگی نحوه ی وضع کردن پوسته های نام برده شده به روند عالی در آب بندی بتن ها کمک خواهند کرد، بنابراین نحوه ی وضع آن ها در موفقیت آمیز بودن فرایند آب بندی تاثیر به سزایی خواهد داشت.

آب بندی از طریق ذرات

بهره مندی از این روش، یکی از راه هایی است که از سال 1980 تاکنون از آن برای آب بندی بتن ها مورد استفاده قرار گرفته است. در روش آب بندی بتن از طریق ذرات بتن، ذرات خود مانع نفوذ آب و رطوبت به داخل محفظه شده و سد راه رطوبت خواهند شد. آب بندی به کمک مواد افزودنی به روش تزریق در بتن معمول ترین راه برای ایجاد عایق رطوبتی در بتن می باشد.

آب بندی بتن با استفاده از مواد افزودنی

روف گاردن

 

آب بندی بتن به روش مواد افزودنی یکی دیگر از روش هایی می باشد که می توان از ان برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به داخل محفظه بتن ها استفاده کرد. این روش در سال های اخیر موارد استفاده ی بسیاری داشته است. مواد افزودنی که برای آب بند کردن بتن ها مورد استفاده قرار می گیرند باید قبل از شکل گیری بتن ها و به صورت تزریق در بتن در هنگام ساخت با ترکیبات بتنی مخلوط شوند. به عبارتی، این ترکیبات و مواد افزودنی در هنگام بتن ریزی مورد استفاده قرار گرفته و به بتن ها اضافه می شود.

 

روش های اضافه کردن مواد افزودنی به داخل بتن به منظور آب بندی

یکی از ویژگی هایی اصلی بتن ها، دارا بودن قابلیت تغییر در طرح اختلاط و اضافه کردن افزودنی خاص می باشند. این ویژگی از بتن ها باعث شده که بتوان آن ها را به منظور دستیابی به اهداف مختلف به کار برد. به منظور ساخت بتن آب بند می توان روش های مختلفی را به کمک مواد افزودنی به کار برد. به این منظور می توان از دو روش بهره جست:

*آب بندی بتن در حین سخت آن

*اب بندی بتن بعد از ساخت آن

مواد افزودنی که به منظور عایق رطوبتی بتن ها مورد استفاده قرار می گیرند می توانند هم به صورت ترکیب با اجزا تشکیل دهنده بتن و هم پس از سخت شدن بتن مورد استفاده قرار گیرند. اندازه و میزان این مواد افزودنی کاملا به نیاز بتن شما بستگی دارد که در هر بتن متفاوت خواهد بود. اضافه کردن مواد افزودنی چه به صورت تزریق در بتن و چه در حین ساخت باعث افزایش دوام و مقاومت بتن ها خواهد شد.

ژئوگرید

 

همان طور که گفته شد، می توان مواد افزودنی را به صورت تزریق در بتن ها مورد استفاده قرار داده و بتن مورد نظر را مقاوم کرد. آب بندی بتن یا عایق رطوبتی بتن به روش تزریق در بتن، مزایا و امتیاز هایی را دارا می باشد که از ویژگی های مثبت آن می توان به امکان اجرای آب بندی در فشار مثبت و منفی، حداکثر دوام سازه بتنی اشاره کرد. علاوه بر این، آب بندی به روش تزریق در بتن، سرعت بالای اجرای آب بندی بتنی را در پی خواهد داشت. البته به کار بردن این روش، مشکلات عمده ای را نیز خواهد داشت که تخصص بالای مورد نیاز، نیاز به تجهیزات خاص و گران قیمت و هزینه بالا، از جمله آن ها می باشد.

تنظیم شده شده توسط تیم تحریریه شرکت فناوران سدآب

* این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن مورد تایید خبرگزاری تسنیم نیست.

 

منبع سایت خبری تسنیم

 




:: بازدید از این مطلب : 599
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: